Publication:
La transparencia municipal en España: análisis de los factores que más influyen en el grado de transparencia

Loading...
Thumbnail Image
Identifiers
Publication date
2017
Defense date
Advisors
Tutors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Impact
Google Scholar
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Este artículo tiene como objetivo fundamental determinar los factores que más pueden influir en el grado de transparencia municipal de los ayuntamientos españoles, de acuerdo con el ITA. En particular, nos centraremos en el análisis pormenorizado de cuatro posibles factores de influencia: signo político, dimensión del municipio, ubicación geográfica y nivel de renta per cápita. La conclusión es que, en estos momentos, y dada la evolución de este Índice, ninguno de ellos constituye un factor determinante. Pero para llevar a cabo un análisis más amplio y preciso sería necesario que ampliarse los procedimientos metodológicos que sigue el ITA, e incluso incluir nuevos factores de estudio
This article aims to determine the most influential factors in the degree of transparency of Spanish municipalities, according to the Municipal Transparency Index (ITA). In particular, the study focuses on the detailed analysis of four possible factors of influence: political party, number of inhabitants, geographical location, and level of per capita income of the municipality. The conclusion is that, at the moment, and given the evolution of this Index, none of the previous factors constitutes a determinant in the degree of transparency. In order to carry out a more extensive and precise analysis it would be necessary to expand the methodological procedures followed by the Municipal Transparency Index (ITA) and include new factors of study.
Description
Keywords
Transparencia, Transparencia Municipal, Portales de Transparencia, Buen gobierno corporativo, Rendición de cuentas, Transparency, Municipal Transparency, Transparency Portals, Good Corporate Governance
Bibliographic citation
Revista Latina de Comunicación Social, Vol. 72, N. extra 8 (2017), pp. 1148-1164