The Decline of Natural Sciences: Confrontig Diminishing Interest, Fewer Scientist and Poorer Working Conditions in Western Countries: A Comparative Analysis between Spain and United Kingdom

This study sets out to determine if the interest in and study of natural sciences is declining in western countries as scientists currently contend. Part one demonstrates how survey results reveal a decline of interest in scientific news in the EU. Part two explores the decline of interest further through examining data such as the number of students interested in scientific subjects and scientific careers. We compare data from two different countries: the UK and Spain. Within the study the UK represents the Anglo Saxon culture (traditionally more interested in science) and Spain represents the Latin culture (traditionally less interested). We conclude that in both regions there is a lack of interest in scientific subjects.
Este estudio intenta esclarecer si está decayendo el interés por la ciencia y el estudio de materias científicas en los países occidentales tal y como sostienen los científicos. La primera parte demuestra como, efectivamente, el resultado de las encuestas revela que en la Unión Europea existe un declive del interés por las noticias científicas. La segunda parte explora este declive desde el punto de vista del descenso del número de alumnos matriculados en asignaturas de ciencias en secundaria y en carreras universitarias de ciencias naturales. Se comparan, sobre todo, datos de dos países muy diferentes: Reino Unido y España. De esta manera, el estudio del Reino Unido representa la cultura anglosajona (tradicionalmente, muy interesada en la ciencia) y España, la cultura latina (históricamente, menos interesada en la ciencia). Se concluye que en ambos países existe una falta de interés en los estudios de las materias científicas.
Science communication, Scientific policy, Scientific careers, Comunicación científica, Política científica, Carrera científica
Papers: Revista de Sociología, N.93 (2009), pp.69-79