2022-12-13
Secretaría de Estado de Comercio
One key aspect of the ecological transition has to do with individuals' and collective behavior and its impact on climate change and decarbonization. We will describe how these questions can be studied by proper experimental designs by focusing on two examples: the implementation of Nordhaus's climate club idea for making countries contribute to climate change mitigation, and the interplay between the perception of the risk of a climatic catastrophe and the social norms arising from, and influencing, individual behavior. We will draw conclusions of the outcome of the experiments that can be relevant for policy making.
Un aspecto clave de la transición ecológica tiene que ver con el comportamiento individual y colectivo y su impacto en el cambio climático y la descarbonización. Describimos cómo pueden estudiarse estas cuestiones mediante diseños experimentales adecuados, centrándonos en dos ejemplos: la aplicación de la idea de los clubes climáticos de Nordhaus para hacer que los países contribuyan a la mitigación del cambio climático, y la interacción entre la percepción del riesgo de una catástrofe climática y las normas sociales que se derivan de, y que influyen en, el comportamiento individual. En las conclusiones discutimos cómo este tipo de experimentos pueden ser relevantes para la elaboración de políticas.
Climate Clubs, Behavioral Experiments, Social Norms, Clubs Climáticos, Experimentos Conductuales, Normas Sociales
Antonioni, A., Cabrales, A., Lipari, F., & Sánchez, A. (2022). Behavior, decisions and ecological transition: experimental approaches with policy implications. Cuadernos Económicos de ICE, 2022/II(104).
Antonioni, A., Cabrales, A., Lipari, F., & Sánchez, A. (2022). Comportamiento, decisiones y transición ecológica: aproximaciones experimentales con implicaciones para las políticas. Cuadernos Económicos de ICE, 2022/II(104).