The educational effects of 19th century disentailment of catholic church land in Colombia

ISSN: 2041-3335 (online)
2010-12
Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Laureano Figuerola
The aim of this paper is to analyse the effects of land concentration prompted by the distribution of disentailed church land during the second half of the 19th century on the accumulation of human capital in early 20th century Colombia1. Using existing primary sources on the process of land disentailment and the 1912 National Census at the municipal level, descriptive statistics and econometric evidence show a significant and negative relationship between the amount of disentailed land during the 1870s and literacy and school enrolment rates of males in 1912.
El documento tiene como objetivo analizar los efectos que tuvo la concentración de tierras desamortizadas durante la segunda mitad del siglo XIX sobre la acumulación de capital humano, a principios del siglo XX en Colombia. Utilizando las fuentes primarias existentes sobre el proceso de desamortización de tierras y el Censo Nacional de 1912 a nivel municipal, las estadísticas descriptivas y los ejercicios econométricos muestran la existencia de una relación negativa y significativa entre la cantidad de tierra desamortizada durante la década de 1870 con la tasa de alfabetismo y la proporción de hombres matriculados en la escuela en 1912.
Disentailment policy, Land concentration, Institutions, Human capital, Colombian history, Políticas de desamortización, Concentración de tierra, Instituciones, Capital humano, Historia de Colombia
Revista de Historia Económica / Journal of Iberian and Latin American Economic History, Año XXVIII, invierno 2010, n. 3, pp.441-467