UC3M Emergencies : health center search, first aid, defibrillators, emergency exits, last warnings and torch (iOS platform)

2013-06-24
2013-07-11
This document contains Maria Martin’s bachelor thesis. The issues that this project wants to solve are emergencies-related: health centersand emergency exits location,emergency call, first aid instructions and information and latest emergency alerts at Carlos III University. It has been detected that members of Carlos III University currently have difficulties to find health centers, emergency exits and first aid information. Furthermore, the University itself did not have any mechanism to publish the latest alerts apart from email notifications. The application can be divided into Health Care and Emergency functionalities. On the one hand, the application classifies health centers in three different sections: inside the university, outside university and according to the community group, as there are many different roles and insurances. The application also gives information, scheme and video of usagefor defibrillators and a manual with the main diseases and symptoms. On the other hand, concerning Emergency functionalities, it provides help with emergency exits and alerts. Depending on the device properties, the application will either show the emergency exits via Augmented Reality or will show them in a map.Moreover, the application shows all university alerts, giving the possibility to the user to share them via email, Twitter or Facebook in order to spread the word. And it has torch functionality in case there is a light outage as well. The main motivation to develop this project was to provide an emergency service to the people who want to learn about first aid or need some specific information in case of an emergency. In order to have a 24/7 service, it was decided to develop the app formobile platforms, more precisely for iOS. The development of the project was carried out for the author in the Computing and Communication Service of Carlos III University. The objectives established for the project were the development of a web service in order to post alerts and the development of an iOS application to provide all the other information above mentioned. The results have been successful as all the objectives were fully developed, thanks to the collaboration of multidisciplinary teams of the Carlos III University. The application was finally published in AppStore. The development of this project has been a challenge, which was completed with complete knowledge of emergencies in the university and mobile applications development. At the same time, the author gained experience working on a real research environment while cooperating with different services within the university, finally achieving an added value to this bachelor thesis.
Este documento contiene el proyecto fin de grado de Maria Martin Civiac. Los temas que el presente proyecto quiere resolver son varios problemas relacionados con las emergencias: ubicación de centros de salud y salidas de emergencia, llamada de emergencias, instrucciones e información de primeros auxilios y avisos de emergencia en la Universidad Carlos III. Se ha detectado que los miembros de la Universidad Carlos III actualmente tienen dificultades para encontrar centros de salud, salidas de emergencia e información de primeros auxilios. Por otra parte, la propia Universidad no tiene ningún mecanismo para publicar los últimos avisos aparte de a través de notificaciones por correo electrónico. La aplicación se puede dividir en funcionalidades de emergencia y atención médica. Por un lado, la aplicación clasifica los centros de salud en tres secciones diferentes: dentro de la Universidad, fuera de la universidad y según su colectivo, ya que hay muchos roles y seguros diferentes. La aplicación también ofrece información, un esquema y vídeo de uso de desfibriladores y un manual con las principales enfermedades, sus síntomas y tratamientos. Por otra parte, en relación con las funciones de emergencia, proporciona ayuda con las salidas de emergencia y avisos. Dependiendo de las propiedades del dispositivo, la aplicación o bien muestra las salidas de emergencia a través de Realidad Aumentada o las mostrará en un mapa. Por otra parte, la aplicación muestra todas los avisos de la universidad, dando la posibilidad al usuario de compartirlos por correo electrónico, Twitter o Facebook con el fin de difundirlos. Y tiene la posibilidad de linterna en caso de que haya un corte de luz. La motivación principal para desarrollar este proyecto era proporcionar un servicio de emergencia a las personas que quieran aprender sobre primeros auxilios o necesita alguna información específica en caso de emergencia. A fin de tener un servicio 24/7, se decidió desarrollar la aplicación para plataformas móviles, más precisamente para iOS. El desarrollo del proyecto se llevó a cabo por la autora en el Servicio de Informática y Comunicaciones de la Universidad Carlos III. Los objetivos establecidos para el proyecto fueron el desarrollo de un servicio web con el fin de publicar avisos y el desarrollo de una aplicación iOS para facilitarle toda la información mencionada anteriormente. Los resultados han sido un éxito ya que todos los objetivos han sido completamente desarrollados, gracias a la colaboración de equipos multidisciplinares de la Universidad Carlos III. La aplicación fue finalmente publicada en AppStore. El desarrollo de este proyecto ha sido un reto, que se completó con el conocimiento completo de las emergencias en la universidad y el desarrollo de aplicaciones móviles. Al mismo tiempo, la autora adquirió experiencia trabajando en un entorno de investigación real, que junto con la cooperación con diferentes servicios dentro de la universidad, finalmente, obtuvieron un valor añadido a este proyecto fin de grado.
Desarrollo de software, Emergencias, Aplicaciones informáticas