Publication:
The UEM CLIL Portfolio as a core method of instruction for training in content and language integrated learning tertiary level

Loading...
Thumbnail Image
Identifiers
Publication date
2015-11
Defense date
2016-02-08
Tutors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Impact
Google Scholar
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Training university professors in Content and Language Integrated Instruction (CLIL) for quality English Medium Instruction (EMI) is a field that requires greater exploration, not only in Spain where this study has been carried out, but around the globe. With increasing mobility, higher education institutions are searching for ways to increase enrollments through internationalization, often through EMI. However, institutions are generally on their own to implement multilingual education, resulting in a lack of standards and pedagogical guidelines and in professors having great difficulty delivering courses in a second language to themselves and/or their students. This dissertation hopes to make the challenge at hand for CLIL professors at Universidad Europea de Madrid (UEM) easier through a training tool tailor-designed to their instructional needs. The UEM CLIL Portfolio has been created through a Case Study under a qualitative paradigm, where a portfolio-based approach was used to train faculty in tertiary CLIL and studied in 2 phases, with 2 separate groups of participants, improving upon the design in each phase. Participants’ submissions and perceptions of their experience were studied identically in both phases, using multiple methods. Portfolios were analyzed in a descriptive quantitative manner; perceptions were qualitatively analyzed through interviews, and an assessment of portfolio redesigns were analyzed via qualitative focus groups. Results purport a final portfolio that uses a collaborative approach to training professors in CLIL competency through problem-based learning and the principles of social constructivism and communicative language learning. Hopefully it will contribute to the improvement of multilingual higher education at UEM.
Formar a docentes universitarios en el Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua Extranjera (AICLE) para una impartición de asignaturas en inglés de calidad (donde el inglés es 2ª lengua) es un campo que requiere mayor exploración, no sólo en España, lugar de este estudio, sino en todo el mundo. Con el incremento de la movilidad, instituciones de educación superior buscan cómo incrementar matrículas a través de la internacionalización e impartición de asignaturas en inglés. Pero por lo general no se exige que sigan ningún criterio ni formación pedagógica especial al implementar programas multilingües, lo que resulta en una dificultad tremenda para los docentes que imparten en una 2ª lengua (para ellos y/o sus alumnos). Esta tesis se propone hacer que el reto de los profesores AICLE en la Universidad Europea de Madrid (UEM) sea menor con una herramienta diseñada de acuerdo a sus necesidades. El UEM CLIL Portfolio se ha creado a partir de un estudio de caso con un paradigma de investigación cualitativa, usando un método basado en la preparación de un portafolio como eje del desarrollo de docentes AICLE. El diseño tiene 2 fases idénticas con 2 grupos de participantes que han contribuido en cada fase a través del estudio cuantitativo de portafolios, entrevistas cualitativas sobre sus percepciones y grupos de discusión cualitativos para evaluar los cambios, respondiendo a un estudio de métodos múltiples. Los resultados brindan un portafolio para la formación competencial de docentes universitarios en AICLE con un enfoque colaborativo a través del aprendizaje basado en problemas, los principios del constructivismo social y el aprendizaje comunicativo de lenguas. Ojalá esta tesis contribuya a la mejora de la educación multilingüe en la UEM y en la universidad española en general.
Description
Keywords
Lengua inglesa, Formación del profesorado, Enseñanza superior
Bibliographic citation
Collections