Publication:
Multimedia content production inside the classroom. A teaching proposal for Journalism and Audiovisual Communication students

dc.affiliation.dptoUC3M. Departamento de Comunicaciónes
dc.contributor.authorHerrero Curiel, Eva
dc.contributor.authorLimón Serrano, Nieves
dc.date.accessioned2014-11-25T09:01:43Z
dc.date.available2014-11-25T09:01:43Z
dc.date.issued2014-03
dc.descriptionArtículo basado en la comunicación presentada en: X Jornadas Internacionales en Innovación Universitaria (X International Meeting on Higuer Education Innovation), celebrated at the Universidad Europea de Madrid, Spain, during July 11-12, 2013es
dc.description.abstractDuring the 2012/2013 academic year, two teaching activities were carried out, independently, in two training groups within the Journalism and Audiovisual Communications program. Both experiences (A and B) used, as part of the program, tools for multimedia content creation. For experience A, diverse recording devices and editing and audiovisual postproduction software were used, so that students could produce short audiovisual pieces. During experience B, the students had to prepare a multimedia report using a content curation tool within the Web 2.0 environment (Storify). In view of these early activities, an exercise was designed so that the content produced in both groups be combined, and in that way the multimedia content produced by students in another course enriched experience B and, in turn, it offered a digital broadcast platform for experience A. This proposal aims to encourage collaboration and teamwork among students, while having an influence in the needed cross section of contents in the area of communication.en
dc.description.abstractDurante el curso académico 2012/2013 se llevaron a cabo en el grado de Periodismo y Comunicación Audiovisual dos actividades docentes, de forma independiente, en dos grupos prácticos. Ambas experiencias (A y B) utilizaron, como parte de sus programas, herramientas para la creación de contenidos multimedia. En la experiencia A se utilizaron diferentes dispositivos de grabación y software de edición y postproducción audiovisual con la intención de que los alumnos produjeran pequeñas piezas audiovisuales. En la experiencia B, los alumnos tenían que elaborar un reportaje multimedia a partir de una herramienta de “curaduría” de contenidos en el entorno de la web 2.0 (Storify). A la vista de estas primeras actividades, se diseñó un ejercicio en el que converjan los contenidos producidos en ambos grupos, de manera que la experiencia B se nutra del contenido multimedia producido por los estudiantes de otra asignatura y que, a su vez, ofrezca a la experiencia A una plataforma de difusión digital. Con esta propuesta se pretende fomentar la colaboración y el trabajo en equipo entre los alumnos, mientras se incide en la necesaria transversalidad de los contenidos en el área de comunicación.es
dc.format.extent16es
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.bibliographicCitationHigher Learning Research Communications. V. 4, n. 1 (2014), pp. 122-137es
dc.identifier.issn2157-6254
dc.identifier.publicationfirstpage122es
dc.identifier.publicationissue1es
dc.identifier.publicationlastpage137es
dc.identifier.publicationtitleHigher Learning Research Communicationsen
dc.identifier.publicationvolume4es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10016/19721
dc.identifier.uxxiAR/0000014749
dc.language.isoenges
dc.publisherLaureate Educationen
dc.relation.publisherversionhttp://journals.sfu.ca/liu/public/site/downloads/Volume4Issue1.pdfes
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.accessRightsopen accesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subject.otherPeriodismoes
dc.subject.otherComunicación audiovisuales
dc.subject.otherConvergencia tecnológicaes
dc.subject.otherMultimediaes
dc.subject.otherDocenciaes
dc.subject.otherJournalismen
dc.subject.otherTechnological convergenceen
dc.subject.otherTeachingen
dc.titleMultimedia content production inside the classroom. A teaching proposal for Journalism and Audiovisual Communication studentsen
dc.title.alternativeProducción de contenido multimedia en el aula. Una propuesta docente para alumnos de Periodismo y Comunicación Audiovisuales
dc.typeresearch article*
dc.type.hasVersionVoR*
dspace.entity.typePublication
Files
Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
multimedia_herrero_HLRC_2014.pdf
Size:
182.09 KB
Format:
Adobe Portable Document Format