Publication:
La Sala Amadís (1961-1975): arte y/o franquismo

Loading...
Thumbnail Image
Identifiers
Publication date
2015
Defense date
Advisors
Tutors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Nacional de Educación a Distancia
Impact
Google Scholar
Export
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Este texto estudia la historia de la sala oficial Amadís entre 1961 y 1975. Para su realización se ha empleado documentación inédita del Archivo General de la Administración y se ha entrevistado a uno de sus directores, Juan Antonio Aguirre, así como a otra figura relevante de la administración cultural de la época, Juan Van-Halen Acedo. Los datos obtenidos sugieren una nueva lectura de su política de exposiciones, que estaría más cercana a la estrategia franquista de propaganda y (des)politización del informalismo en los años 50 y 60, que de ser un caballo de Troya modernizador fruto de la iniciativa de Aguirre.
This paper analyses the history of the state-owned gallery Sala Amadís during 1961 and 1975. It is based on both unpublished documents from the Spanish General Administration Archive and a personal interview with one of its directors, Juan Antonio Aguirre, as well as with another relevant member of the cultural administration of the time, Juan Van-Halen Acedo. This new evidence leads to a different understanding of its exhibition policy, which seems to have been rather a follow-up of Francoist strategy of promoting and (de)politicizing Informalism in the 1950’s and 60’s than a modernizing Trojan Horse conceived solely by Aguirre.
Description
Keywords
Sala Amadís, Juan Antonio Aguirre, Arte, Política, Galería, Pintura, Franquismo, Art, Politics, Gallery, Painting, Francoism
Bibliographic citation
Espacio, Tiempo y Forma, Serie VII: Historia del Arte, N.3 (2015), pp. 223-244