Publication:
Which factors determine academic performance of economics freshers?: some Spanish evidence

dc.affiliation.dptoUC3M. Departamento de Economíaes
dc.contributor.authorDolado, Juan José
dc.contributor.authorMorales, E.
dc.date.accessioned2008-12-02T12:48:43Z
dc.date.available2008-12-02T12:48:43Z
dc.date.issued2009
dc.description.abstractThis paper analyses the impact of several factors potentially affecting academic performance of first-year undergraduates (freshers) in Economics at Universidad Carlos III de Madrid during 2002-2005. Outcomes are the grades obtained in three core subjects which differ substantially in their requirements of math skills. Our main finding is that those students who completed a technical track at high school tend to perform much better in math-intensive subjects than those who followed a social sciences track and that the latter do not perform better in subjects where prior training in economics is bound to be helpful.en
dc.description.abstractEste trabajo analiza el efecto de distintos factores sobre los resultados académicos de los estudiantes de primer curso en la Licenciatura de Economía de la Universidad Carlos III de Madrid durante 2002-2005. Dichos resultados se refieren a las notas finales obtenidas en tres asignaturas con requisitos muy diferentes de formalización matemática. La principal conclusión es que los alumnos provenientes del Bachillerato científico-técnico obtienen mejores resultados que los provenientes de la rama de ciencias sociales en aquellas materias que requieren razonamiento matemático sin que existan diferencias significativas entre ambos grupos en aquellas otras asignaturas que requieren una mayor intuición económica.es
dc.description.sponsorshipFinancial support from the European Commission under the project The Economics of Education and Education Policy in Europe (MRTN-CT-2003-50496), Consolider-Ingenio 2010 (MEC), Excelecon (CM) (Dolado), and Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid (Morales) is gratefully acknowledged.en
dc.description.statusPublicado
dc.identifier.bibliographicCitationInvestigaciones Económicas (2009). 33 (2), 179-210
dc.identifier.issn0210-1521
dc.identifier.publicationfirstpage179
dc.identifier.publicationissueInvestigaciones Económicases
dc.identifier.publicationissue2
dc.identifier.publicationlastpage210
dc.identifier.publicationvolume33
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10016/3214
dc.language.isoeng
dc.publisherFundación Empresa Pública (Fundación SEPI)
dc.relation.publisherversionhttp://www.fundacionsepi.es/revistas/paperArchive/May2009/v33i2a2.pdf
dc.rights.accessRightsopen accessen
dc.subject.ecienciaEconomía
dc.subject.jelI21
dc.subject.jelI29
dc.subject.otherAcademic performanceen
dc.subject.otherPre-university determinantsen
dc.subject.otherSelection biasesen
dc.subject.otherQuantile regressionsen
dc.subject.otherRendimiento académicoes
dc.subject.otherFormación preuniversitariaes
dc.subject.otherRasgos de selecciónes
dc.subject.otherRegresiones cuantílicases
dc.titleWhich factors determine academic performance of economics freshers?: some Spanish evidenceen
dc.typeresearch article*
dc.type.hasVersionVoR*
dc.type.reviewPeerReviewed
dspace.entity.typePublication
Files